×

Vad vill du söka på?

skriv sökord och tryck ENTER



Nedmonteringen av bilstödet en spik i välfärdskistan

Publicerad: 16-aug-2019

Bilstödet – reformen som körde i diket. RBU:s förbundsordförande Maria Persdotter tillsammans med DHR, Personskadeförbundet RTP och M Sverige (f d Motormännen) kritiserar ännu ett exempel på en raserad välfärdsreform i en debattartikel publicerad i Göteborgs-Posten den 13 augusti. Texten i sin helhet nedan.

Nedmonteringen av bilstödet en spik i välfärdskistan

Stora, dyra och bensinslukande bilar och barn som riskerar att skadas allvarligt vid en olycka. Det är konsekvenserna av de nya reglerna för bilstöd, en liten men viktig reform för personer med funktionsnedsättning, som nu totalt har havererat.

Det statliga bilstödet innebär att personer med funktionsnedsättning, både vuxna och barn (via sina föräldrar) kan ansöka om pengar för att täcka anpassningar av bilen. För vuxna har det handlat om att få utrustning för att kunna köra sin bil själv, att sänka golvet i bilen så att man kan förflytta sig från rullstol till säte och en rad andra lösningar. För barn har det ofta handlat om specialanpassade bilbarnstolar, eftersom barn med rörelsehinder många gånger inte kan sitta i en vanlig bilbarnstol.

Bilstödshaveriet får flera allvarliga konsekvenser för både individ och samhälle
Första januari 2017 infördes ett nytt regelverk för det statliga bilstödet. Försäkringskassans tillämpning har visat sig vara helt förödande och ligger i linje med övriga besparingar myndigheten gör på personer med funktionsnedsättning.

Försäkringskassan kräver att den som behöver en anpassad bil köper en större och dyrare bil än vad de flesta andra kan välja att köpa. Genom att kräva att bilarna är utrustade med originalmonterad utrustning kommer myndigheten undan kostnader för anpassningsåtgärder. Genom att kräva att en person skaffar sig en minibuss försvinner Försäkringskassans kostnader för att installera en rullstolsrobot som lyfter in rullstolen i bilen, liksom kostnaden för sänkning av bilgolvet.

Ett annat nytt påfund är att Försäkringskassan inte längre ger bidrag till specialanpassade bilbarnstolar. En anpassad bilbarnstol kan kosta runt 40 000 kronor och att bidrag inte ges innebär att många familjer inte kan köpa en säker stol till barnet med funktionsnedsättning.

Högre bränslekostnader
Bilstödshaveriet får flera allvarliga konsekvenser för både individ och samhälle. Många kommer inte ha råd att köpa den stora bil som Försäkringskassan numera anser att man ska köpa, eftersom det kan handla om extrakostnader på upp till 350 000 kronor. Dessutom genererar den stora bilen högre bränslekostnader och en betydligt högre fordonsskatt som personen ska betala.

De stora fordonen har stor miljöpåverkan. Hur rimmar det med klimathotet vi lever under? Och var finns barnperspektivet i beslut som innebär att vissa barn inte kan åka bil säkert?

För många, både barn och vuxna, med omfattande funktionsnedsättningar är egen bil det enda alternativet, eftersom kollektiva färdmedel inte fungerar. Nedmonteringen av bilstödet är ännu en spik i välfärdskistan och dessutom en stor säkerhetsrisk.

Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU
Rasmus Isaksson, förbundsordförande i DHR
Marina Carlsson, förbundsordförande i Personskadeförbundet RTP
Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle M Sverige (f d Motormännen)

 

RBU och medskribenternas slutreplik i Göteborgs-Posten.