×

Vad vill du söka på?

skriv sökord och tryck ENTER



Äntligen skolstart!

Publicerad: 10-sep-2019

Härligt att vara tillbaka efter lovet. Linnea i Malmö tycker om sin skola där hon tränar och lär sig nya saker.

Text: Margaretha Holmqvist Foto: André de Loisted

 

Skolskjutsen rullade fram. Linnea förstod att det var dags att börja fritids igen efter sommarlovet. Då blev hon glad. Ja mer än så.” Så himla glad att hon nästan ramlade ur rullstolen av lycka.” Det berättar mamma
Giesela Anderholm Hansson och skrattar.

Linnea Hansson som är elva år går i träningsskolan Move & Walk i Malmö. Skolan arbetar med konduktiv pedagogik och fysisk träning. En kombination som gör att Linnea ställs inför utmaningar och får stimulans för både kropp och själ.

–Jag uppskattar att skolan verkligen tänker ”utanför boxen.” Pedagogerna ser till att Linnea kan lära sig olika saker, som tidsuppfattning med klockan och förstå hur lång tid en aktivitet tar, säger Giesela Anderholm Hansson.

Hon minns sina funderingar och oro inför den yngsta dotterns skolstart. Hur skulle det bli? Att det inte skulle gå att jämföra med hur det var för hennes äldre dotter Saga, som numera är nybliven student, visste hon förstås. Eftersom Linnea har en omfattande funktionsnedsättning på grund av en hjärnskada var träningsskola självklart, sedan gällde det att hitta en lämplig skola.

Valet föll på Move & Walk och minnesgoda läsare kommer kanske ihåg Linnea från ett reportage i Rörelse för fyra år sedan. Då var hon bara sju år och nybörjare på skolan. Redan då var mamma Giesela nöjd med valet av skola.

– Om möjligt är jag ändå nöjdare nu. Det är jackpot! säger hon.

Som ordförande i RBU Skåne möter hon föräldrar som ställs inför svåra dilemman. Ett sådant kan vara om barnet platsar i vanlig skola eller istället hör hemma i grundsärskolan.

– På något sätt har det varit en slags trygghet för oss att veta att för Linnea är träningsskola det alternativ som är möjligt och att hon inte är något gränsfall. Vi vet vad som gäller för henne och att hon alltid kommer att behöva mycket hjälp och stöd, säger hon.

Giesela Anderholm Hansson arbetar själv i skolans värld, som administratör på en gymnasieskola. Hon önskar att skolan överlag var bättre på att se varje elevs behov . Specialpedagogiska insatser borde komma in tidigt, och som en naturlig del i undervisningen.

– Tidiga insatser kan göra all skillnad i världen. Då behöver inte problem växa sig större än vad de är från början. Många elever behöver hjälp med att lära sig struktur, som att hålla reda på sina saker och läxor, säger Giesela Anderholm Hansson och tillägger att skolorna kan bli betydligt bättre på att ta vara på den hjälp och stöd som finns att få. Till exempel expertis och material hos SPSM, Skolpedagogiska skolmyndigheten.


Detta är ett reportage ur det senaste numret av medlemstidningen Rörelse. I vårt stora skoltema kan du också läsa om hur utbildningsminister Anna Ekström vill göra skolan mer likvärdig. Till tidningsarkivet.